مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مناطق محروم گفت: در سفر ۲ روزه ای که به خراسان رضوی انجام شد، در شهرستانهای گناباد، بجستان، تایباد، تربت جام و همچنین حاشیه شهر مشهد حضور پیدا کرده و از نزدیک وضعیت اهالی فرهنگ و هنر این مناطق را بررسی کردیم.

بررسی وضعیت اهالی فرهنگ و هنر استان خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، احمد مقیمی روز جمعه پس از سفرهای خود به شهرستانهای محروم خراسان رضوی اظهار کرد: قرارگاه محرومیت زدایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاستهای کلان دولت مبنی بر توزیع عدالت فرهنگی و تقسیم عادلانه امکانات و فرصتها بین اهالی فرهنگ و هنر کشور ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشاوری را با موضوع فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم منصوب می کند و قرارگاهی را با این عنوان در وزارتخانه ایجاد می نماید که نشان از اهتمام این وزارتخانه به موضوع محرومیت زدایی دارد.

مقیمی بیان کرد: در این راستا تاکنون ۳۰ سفر با هدف بررسی میدانی وضعیت اهالی فرهنگ و هنر مناطق محروم، شنیدن صحبتهای آنان و رسیدگی به مشکلات آنان به شهرستانهای استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خراسان رضوی انجام گرفته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مناطق محروم گفت: در سفر ۲ روزه ای که به خراسان رضوی انجام شد، در شهرستانهای گناباد، بجستان، تایباد، تربت جام و همچنین حاشیه شهر مشهد حضور پیدا کرده و از نزدیک وضعیت اهالی فرهنگ و هنر این مناطق را بررسی کردیم.

وی اظهار داشت: هدف اصلی ما در قرارگاه محرومیت زدایی، سیاستگذاری برای رسیدگی بهتر به وضعیت اهالی فرهنگ و هنر است، مناطق محروم در موضوعات فرهنگی و اجتماعی به راحتی قابل خط کشی نیست چرا که محرومیت در مسائل فرهنگی، اجتماعی و هنری نسبی بوده و شرایط هر شهر با شهر دیگر متفاوت است.

مقیمی افزود: تقسیم بندی وزارت کشور در خصوص مناطق محروم براساس زیرساختها و امکانات هر منطقه است اما این تعریف و تقسیم بندی برای حوزه فرهنگ و هنر جایز نیست، زیرا بعضا یک منطقه محروم، غنای فرهنگی به شدت بالایی دارد اما ممکن است یک مرکز استان کاملا در فقر فرهنگی قرار داشته باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: اگر به تقسیم بندی های معمول در موضوع مناطق محروم اکتفا می کردیم باید چند سال طول می کشید که بتوان به مسائل فرهنگی و هنری آنها رسیدگی کرد، لذا به صورت عملیاتی وارد میدان شدیم.

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقدام دیگر این قرارگاه تعریف ۱۴ بسته حمایتی برای اهالی فرهنگ و هنر مناطق محروم بوده است که تا یک ماه آینده ابلاغ می شود، موضوع این بسته از احیای آثار و مفاخر فرهنگی و هنری گرفته تا مباحث مختلف این بخشها است.

مقیمی اضافه کرد: تاکنون صندوق اعتباری هنر بیشترین همکاری را با قرارگاه محرومیت زدایی داشته و حتی قرارگاهی مشابه با همین ماموریت در این صندوق ایجاد شده که روند کار را برای رسیدگی به امور اهالی فرهنگ و هنر بسیار سرعت می بخشد.

وی اظهار داشت: هدف قرارگاه محرومیت زدایی بیشتر تسهیل گری و توزیع عادلانه منابع و امکانات بین اهالی فرهنگ و هنر در مناطق محروم است، براساس بررسی های انجام گرفته اهالی فرهنگ و هنر تاکنون از ۲ موضوع آموزشهای رایگان هنر و تسهیل عضویتها در صندوق اعتباری هنر بیشترین رضایت را داشته اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.